onsdag 24 oktober 2012

Höstreflektion

Det är den 24 oktober idag och Roland och jag har bott i Beijing i  6 månader. Det känns både länge och kort - som alltid är upplevelsen av tidens gång relativ. Vi har upplevt så mycket av både glädje, nyfikenhet, motstånd, krångel och möjligheter att det inte går att sammanfatta med några få, enkla ord.
Men vi är fortsatt positiva över vårt beslut att flytta hit för att göra och uppleva något utöver det vanliga. För att få gemensamma upplevelser som sammanlänkar våra liv och för att pröva våra vingar i nya sammanhang. 

Någon sa innan vi flyttade hit att antingen kommer ni att älska eller hata Kina. För vår del hamnar vi nog någonstans mitt emellan. Om man med Kina menar mångmiljonstaden Beijing, där jag mestadels är, och det mycket traditionellt kinesiska Zhangjiakou, där Roland jobbar, så är det förstås bara en mycket liten del av detta jätteland och vi har ännu mycket att utforska, uppleva och förstå. 

Idag gick en promenad genom den vackra parken här bredvid, Chaoyang park, och då tänkte jag att höstarna i Sverige borde vara som här - varma och soliga dagar och lite kyligare nätter. Fast - vem kan få allt? I nästa vecka åker jag till ett novembermörkt Sverige och får då träffa mina nära och kära - vad kan slå det? :)



Även ett köpcentrum kan spegla sig vackert i vattnet en stilla höstdag!




2 kommentarer:

  1. Hej Åsa!
    Vi följer allt du skriver från Kina! Riktigt kul att läsa. Ärligt, kan du inte skriva lite om den "grå" vardagen också. Det är ju lite intressant hur det är att leva där. Ärligt, du skriver mycket bra. Vem vet vi är kanske på väg dit. m.v.h. Vesa o Mona

    SvaraRadera