söndag 21 oktober 2012

Oktober i Beijing

Nu börjar det bli höst på riktigt här. Idag har vi för första gången heldagsregn (vilket är bra för då blir luften bättre) och dagstemperaturen är bara 13 grader. Nästa vecka ser ut att bli solig med en högsta temperatur på 15-20 grader. Fast varmare i solen förstås. Så än kan jag inte precis klaga . . .

Erica och Markus har varit här i 10 dagar, men idag åkte de vidare till Hong Kong. Under deras vistelse har vi gjort en del gemensamma utflykter, men de har även varit ute på egna äventyr.

Själv har jag kurerat min mage, som äntligen verkar ha återhämtat sig, och en begynnande förkylning. Dvs att jag har tagit det ganska lugnt.

Nu har jag bara drygt en vecka kvar här innan jag åker till Sverige på ett efterlängtat besök hos mina nära och kära. Det ska bli SÅ roligt och skönt. Är nog lite trött på Beijing just nu. Staden är ju så stor och varje sak man ska göra här blir ett ganska krävande projekt.


Igår tog vi oss till Drumtower norr om Förbjudna staden och fick då (för Rolands och min del åter) höra den  pampiga trumslagaruppvisningen.



Vi vandrade sedan runt en stund bland de turistanpassade hutongerna och köpte några sjalar och ätpinnar och annat  smått och gott.
Efter hutongerna vandrade vi i solnedgången efter den välkända sjön Houhai  och tog en drink på en av de många barerna innan vi tog bussen till Aioolio, "vår vanliga" italienska restaurang för en sista gemensam middag.



Markus, Erica och Roland (det var ju på tiden att även han kom dit!) gjorde förra söndagen en gemensam utflykt till Himmelska Fridens Torg och till Förbjudna staden. Vid torget finns Maos mausoleum och där hänger fortfarande detta jätteporträtt av Mao. I Kina menar man att det han gjorde var till 70% bra och 30% dåligt och han ska minnas för allt som var bra. Han hyllas och älskas av många.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar