onsdag 5 december 2012

På nytt på plats i Peking

Efter en härlig månad i Sverige är jag åter i Peking - Beijing. Tack alla för fina möten och gemenskap under mitt besök i hemlandet! 

Jag möttes av ett småkyligt men soligt Bejing (tack för det!) Vintern här är kall och torr. Händerna och huden runt ögonen mår inte så bra just nu. Ibland värmer solen fortfarande, men idag har isiga vindar dragit genom staden.

Kina är ett icke-kristet land och alla religioner har länge varit förbjudna, (idag tillåts de, även om de är starkt kontrollerade och inte får bedriva någon aktiv, utåtriktad verksamhet), men ändå är julskyltningen i de centrala delarna av staden påtaglig. Tomtar, julgranar, juldekorationer och julhälsningar finns överallt. Detta land är på många sätt mycket förbryllande, tycker jag.

Bilderna jag vill lägga in här gör som vanligt = kommer i den ordning de själva vill! :)




Tidig morgonvy från vår balkong.

Liangma market - min kära blomstermarknad - har också iklätt sig julkostymen.


När jag kom till Liangma market stod dessa granar utanför ingången och minst tio försäljare rusade ut när de såg mig stanna till. Men de fick inte sälja någon gran. Vi har ju bestämt oss för att inte fira jul dessa två år. Vi tar julpaus för att kunna njuta desto mer när vi kommer hem igen.
Koleldning är förbjudet i centrala Beijing och det är nog tur för oss, men vad är det för rök som kommer ur denna skorsten? Inte vet jag.

Morgonstund har guld i mund - eller? Jag tror det ibland när jag tittar ut från vår balkong.



Allt julglitter är ännu inte på plats, men det jobbas febrilt för att det så ska bli.

Och fint blir det!


1 kommentar: