måndag 10 december 2012

Vinter i Beijing

Vinterns färg i Beijing är grå och brun. Alla vackra planteringar är borta och parkerna är vissna och ganska trista. Detta gäller även naturen runt staden, den frodiga grönskan är borta och bergen är kala och gråa. Här finns väldigt få gröna barrträd och ingen snö. Längre och högre upp i bergen finns det snö, men inte i vår närhet.

Ibland blåser det nästan outhärdliga och isiga vindar genom staden, men är det vindstilla värmen solen fortfarande gott invid väggar och andra skyddande ställen. Dagarna är kortare, men ändå längre än i Sverige. Mellan klockan fyra och fem mörknar det och sen blir det fort nattsvart.

De blåsiga dagarna är det full vintermundering som gäller och då hjälper knappt termokläderna. Andra dagar blir man fort svettig och måste lätta på klädseln. Här gäller det alltså att hålla koll på både på temperaturen och vindarna.

De flesta kineser här inne i stan klär sig som oss européer, men bland hutongerna på andra sidan av vårt bostadskomplex ser man mer av traditionella kläder. Dvs tjocka vadderade jackor, rockar och byxor. Många människor fryser och jag undrar hur de har det hemma? Det dyker också upp fler tiggare nu och jag lider med dem.

Vakterna som finns överallt (utanför bostadsområdena, på parkeringar och utanför större affärer och banker, m m) är nu iklädda tjocka rockar och bär mössor med öronlappar. De som är lyckligast lottade har en glaskur att gå in i. De andra för försöka hålla sig varma på andra sätt . . .

Vi har det varmt och gott i vår lägenhet, äntligen är det lagom inomhustemperatur kan man säga. Lyxtillvaro alltså!

Apropå lägenhet så vill jag berätta att vi snart måste flytta. Vår lägenhet har blivit såld och den nye ägaren vill få tillträde till den en bit in på nästa år. Synd tycker vi, som kommit att bli mycket förtjusta i denna ljusa och fina lägenhet, med den underbara utsikten. Som tur är måste måste vi inte leta lägenhet själva utan har hjälp via Volvo av ett serviceföretag som heter Santa Fe. Ja, leta lägenhet är nog inte så svårt, men att skriva kontrakt är en hel vetenskap. Vi vill gärna bo kvar i samma område och vi har nu hittat en lägenhet i Tower 2 (vi bor nu i Tower 3) på 25:e våningen som vi hoppas ska bli vår i februari.

Själv befinner jag mig en omorienteringsfas - igen! - jag kan verkligen inte klaga på att livet är monotont. Efter mitt Sverigebesök arbetar jag inte längre på Svenska skolan (det tog för mycket tid och kraft) och funderar nu på hur mina dagar ska se ut. Fram till julledigheten, då Roland och jag ska åka till Kambodja, kommer tiden att gå fort, men livet efter nyårshelgen är ännu ganska oviss. Vi får se vad det blir! Jag söker efter alternativ och berättar mer när jag funnit min väg.

Till sist vill jag berätta att under den gångna helgen träffade jag min man igen, efter sex veckors varande på olika ställen världen över och att det var helt underbart. Vi kände faktiskt igen varandra!


Kvällssol
Stadens kanaler och dammar är nu frusna
Pär i vintermundering
Vinterutsikt över Honglingin park







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar